الأربعاء، ٣٠ يناير ٢٠٠٨

الشتاء و البرد

البرد و الكحه و الادوية هما المعنى الاول للشتاء و القعده في البيت و النوم و الكلفته ومن وجهة نظري هو ده وجه البرد المأسوي بس ليه ما نقلبش العمله و نبص علي البرد من وجهه تانية للنظر فالبرد زي ما له الوجه المأسوي برده له وجهه السعاده و الفرفشه فمثلا اكل العسل مالهوش طعم غير في الشتاء وحمص الشام بالليمون و الشطه الملهلبه و لا اكل البطاطا و هي مولعه و في الصيف متلاقيش مطره و لا ريحة دنيا مطينه و متبقاش طايق هدوم و لا نفسك من العرق و تدعي و تقول يا رب عجل للشتاء في الشتاء تجري و ماتحسش بالتعب و لما تيجي تنام ما تتقرفش من الوجع و لا حتى من العطش
في الصيف ما تحبش حد يحضنك بس الشتاء تتمنى لو ان حد يحضنك و يقبلك ما تلقيش اجمل من حضن الشتاء و لا المشي و الدنيا لسه ممطره ما تشمش اجمل ريحه للطين غير في الشتا و المطر اجمل شيء في الشتاء شعور بالحريه
في ايام المطر و البرد ما يقدرش الانسان يحس بالدفئ غير لما يكون بين ايد حبيب و ما يحسش بمتعة البرد غير لما يدقق في عيون حبييه
وما فيش اجمل من البرد في اول السنه و المطر مغرق الشارع و الدنيا مشبره وواحد طالع يجري و يصرخ و يقول انا مبسوط
ما فيش اجمل من ليل كله شبوره لما تفتح شباك البيت و تلاقي هالات حوليا الانوار عملها الشبوره و لا لما ترفع راسك للسما و تلاقي القمر منور و حوليه حاله
ولا مياة المطر علي الارض بتعكس الانوار و كأن الواحد في حفله و لا نسمة هواء سقعه تدغدغ الواحد و تخليه يضحك و هو بيتكتك
ولا تشجيع المنتخب في كاس افريقيا و الواحد بياكل شيبسي و ايس كريم و الجو سقعه بس اللمه و التشجيع مدفي الواحد
و لا لما يجي الواحد ينام و يقعد يتلف في ميت بطنيه و ينام و هو حاسس بالدفى و ميبقاش عايز يصحه
وما فيش اجمل من التمشيه في الجو ده مع الاصحاب نرغي و ناكل لب و نشرب بيبسي و نشم هوا ما فيش انضف منه
ومتلقيش جمال زي خروج بخار الميه من البوق و الواحد بيتكلم او بيتنفس تحس بدفى الهوا اللي خارج
و ما تلقيش اجمل من العوم في الجو الساقع في ميه ساقعه و تخرج جسمك دااااااافي
يا سلام علي شمس و المطر و الجو الساقع الوحد بيبقى مبسوط انبساط ما تقدرش عليه فلوس
ده لسه لمة العيله مع بعضيها و التمشية و المطرة بتمطر و الواحد عمال يتنطط
ولا الخروج بيخت او حتى مركب بيتاجر و في وسط المطره تتفسح بالمركب
و يا بخت اللي بيتجوزه و المطره بتمطرعليهم و يابخت اللي بيناموا و واخدين حبيهم بين ايديهم

هناك ١١ تعليقًا:

http://kasperb4.blogspot.com/ يقول...

أهم حاجة هي خروج البخار من البوق دي هههههههههههه
انا فضلت اقرا ف الكلمة شوية لحد ما عرفت انك تقصد البوء اللي هو الفم يعني
D:

بس بجد حقيقي يعني انا بردو بحب الشتا عن الصيف بكتير
وبشاركك نفس احساسك

اللهو الخفى يقول...

ههههههههههه
شكرا الام و امال
اخيرا لقيت حد يشاركني فرحت الشتاء

sa'7so'7te يقول...

ايه يابنى ده انا جبيت الشتا بسببك

اللهو الخفى يقول...

sa'7so'7te
يسعدني ان اضيف للشتا حبيب
و مبروك ع الاجازة

maha zein يقول...

النظرية اني فعلا لاول مرة ادفا وانا قعدة بقرا حاجة بجد رائعة واد ايه قدرت تقول حجات كتير اوي اوي يمكن خلتني اعمل كل الي انت قلته يعني نزلت وجريت في الشقعة وكلت ايس كريم وحمص الشام واتغطيت يعني نجحت في انك تعيشني الجو السقعة بس بطريقة ممتعة
تعرف انا بحب الشتا بشدة وده لاني مجرد احساسي اني سقعانة وبدفا ده بالدنيا ده غير بيني وبينك بس متقولش لحد انا مدمنة ايوة مدمنة... مدمنة حاجة اسمها باجور .... يمكن ممكن تستغرب بس ارجوك متندمنيش اني قلتلك
انت حتي ممكن متكونش عارف ايه الباجور ده بس عارف انت اوحتلي اني اكتب عن الباجور ده حاجة تخلي الكل يعرفه انا كنت كتبت عنه كتير بس عمري ما قريت حد الي انا كتباه لكن صدقني لازم اتكلم عنه لانه هو الي خلاني احب الشتا وهو الي بيرفع نفسيتي ديما
وبما انك انت الي اوحتلي بفكرة الحكاوي عن باجوري يبقه لازم تدخل وتزورني في مدونتي الجديدة الي فعلا نفسي تكون زائر دائم ليها
http://enahaelhaya.blogspot.com/

اللهو الخفى يقول...

انا زرت مدونتك قبل ما ارد بجد انا مش قادر ارد لان مدونتك جذبتني للقرأة
بجد انتي مش متخيله مدى سعدتي و انا بقراء التعليق بتاعك بجد كنت حاسس بسعاده غمره
بالمنسبه انا عارف الباجور لاني بدرس رسوم في المعهد العالي للسينما و رسمنا في سنه اولى كذا مره و يشرفني مرورك ارجو الا تنقطع الزيارة

Nani يقول...

السلام عليكم
احلى واجمل وارق ايام حياتي هي الممطرة
وكما قرأت في مدونتي اذا كانت ايام ثلجية فهي ايام ميمونة
هل فكرت في ليلة صيف بأن تتبرع بمكيف هواء بارد او ثلاجة للفقراء؟
طبعا لا ... لكنك تتبرع بمدفاءة وملابس في الشتاء
وحتى انك تتحرى عن جيرانك اذا ما لزمهم شي فتجلبه لهم في طريق عودتك
الشتاء يظهر افضل ما فينا واسواء ما فينا
في الشتاء تنغسل كل الاقنعة وتبقى الحقيقة المجردة كما اغصان الشجر

maha zein يقول...

انا بجد يا لهو يا خفي خلتني مش عرفة اقول ايه بدخل ديما اقرا تعليقاتك الي انت كاتبها علي قصصى اد ايه شعرت انك انت الوحيد الي بتفهم عوزة اقول ايه وعوزة الناس تحس بايه ...انا بجد حاولت كتير ادخل اعلق عندك بس مش عرفة في ايه مش بيرضا ينشر التعليق..عموما انا هخلص امتحاناتي يوم الخميس واوعدك اني ادخل اقرا كل بوستاتك واقولك راي وبخصوص الطلب الي انت طلبته فانا موافقة طبعا وهساعدك باى فكرة بس المشكلة انا خيفة اني مقدرش اكتب حاجة طويلة يعني لو تلاحظ بحب اكثف الفكرة في حاجة صغيرة لكن حسة لو طولت هبوخ ..عموما انا وانت بجد لو حبيت نبقه نعمل حاجة مشتركة عشان دراستك او مشروعك ده هتكون فكرة حلوة خاصة اني حساك بتفكر فى حجات كتير بنفس الاسلوب او الطريقة الي بفكر بيها...اعذرني حاليا اني مش بتصفح مدونتك بس لاني الان سيبة المذاكرة بجد وبكتبلك ده كنوع من رد الاهتمام الي ابديته لمدونتي المتواضعة

اللهو الخفى يقول...

شكرا للمرور ولا يهمك و ربنا معاكي يا رب بالتوفيق يا مها وشكرا للرد

break يقول...

بجد بجد بجد تصوريك للشتاء اكتر من رائع
انا من محبى الشتا
ساعات بتضايق منه
بس اهو احسن من الصيف
وبحب ريحة المطرة
بحب كل حاجة فى الشتا
و بحب السقعة كمان

إيما يقول...

صح اللي يتجوزو في الشتاء يابختهم حيكونوا في أحضان الحبايب

وعقبالنا يارب